Nieuws

Ook Tele2 moet alle kosten toestel terugbetalen
Nadat eerder deze maand T-Mobile in het ongelijk werd gesteld, heeft nu ook Tele2 een door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. Tele2 moet de klant alle voor het toestel betaalde kosten terugbetalen. Het all-in-abonnement was via Belsimpel bij Tele2 afgesloten waarbij ten onrechte een factuur van € 0,- voor het toestel werd afgegeven. De rechter bestempelt dit als een oneerlijke handelspraktijk aangezien hiermee de wettelijke regels voor kredietverstrekking en koop op afbetaling zijn overtreden. Bovendien liet Tele2, net als in de zaak van T-Mobile, de klant doorbetalen nadat het krediet voor het toestel al volledig was afgelost. Ook deze kosten moet Tele2 terugbetalen. Lees hier het volledige persbericht.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 mei 2018

In Radar: 'Gratis' smartphone bij all-in-abonnement: recht op vergoeding?
In een online uitzending van Radar gaf Stef Smit van ConsumentenClaim antwoord op enkele veelgestelde vragen van consumenten. Hier vindt u de antwoorden en kunt u de video terugkijken.

Radar, gepubliceerd op 14 mei 2018

T-Mobile veroordeeld tot vergoeden nieuwprijs toestel
T-Mobile heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. T-Mobile moet haar klant de volledige nieuwprijs van het toestel, de ten onrechte geïncasseerde termijnen en de wettelijke rente vergoeden. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 1100,-. De kantonrechter in Den Haag benadrukt in de uitspraak dat de sanctie op het overtreden van wettelijke regels door de telecomprovider ‘doeltreffend, evenredig en afschrikkend’ moet zijn. T-Mobile deed voorkomen dat de klant het toestel volledig gratis kreeg. In werkelijkheid was er sprake van koop op afbetaling en werd er een krediet verstrekt. Doordat T-Mobile de klant bovendien liet doorbetalen nadat het krediet al was afgelost, betaalde de klant veel te veel. T-Mobile handelde hiermee in strijd met de wet en moet daarom alle door de klant betaalde bedragen voor het toestel terugbetalen. Lees hier het persbericht en hier het nieuwsbericht van de NOS.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 5 mei 2018

Telecomproviders voor de rechter vanwege ‘gratis’ mobieltjes 
De Consumentenbond sleept KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone voor de rechter omdat zij consumenten te weinig compenseren vanwege de misleidende verkoop van all-in-abonnementen. Samen met de Consumentenbond heeft ConsumentenClaim het afgelopen jaar geprobeerd in overleg met KPN tot een compensatieregeling te komen, maar dat is niet gelukt. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 16 februari 2018

Ook T-Mobile en KPN verliezen zaken om 'gratis telefoon'

Na Vodafone moet ook T-Mobile een klant verborgen kosten terugbetalen, zo stelt een kantonrechter. T-Mobile moet aan de klant een vergoeding van meer dan € 300 betalen voor het verwerken van de prijs van een toestel in het abonnement. In een aantal dagen eerder gepubliceerde uitspraak oordeelde de rechtbank in Gelderland dat ook KPN kosten aan haar klant moet terugbetalen. Dit kwam uit op een bedrag van € 507,55. Met deze uitspraken sluit het net rond telecomaanbieders zich steeds verder. Lees meer over T-Mobile en KPN.

FD, Gepubliceerd op 14 december 2017

In Radar: Vodafone-klant krijgt geld terug

Vodafone heeft besloten de zaak niet voor de rechter te laten komen en betaalt het gehele gevorderde bedrag terug aan de klant. Kijk hier de uitzending van Radar terug.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 3 oktober 2017

Vodafone betaalt telefoonclaim uit

Vodafone heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen voortijdig beëindigd door de volledige vordering te betalen. Vodafone heeft niet alleen de volledige nieuwprijs van de mobiele telefoon betaald, maar ook alle ten onrechte in rekening gebrachte rente, kosten en aflossingen. De betreffende klant krijgt bij elkaar net iets meer dan € 1.000,- voor zijn abonnement vergoed. Dit is in lijn met eerdere uitspraken van de Hoge Raad die bepaalde dat all-in-telefoonabonnementen kredieten zijn. Het aanbieden van een zogenaamde gratis telefoon zonder te vertellen dat er aflossingen, rente en kosten in de maandtermijnen verborgen zitten, is verboden. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 3 oktober 2017

ConsumentenClaim in uitzending Radar
In de uitzending van Radar op maandag 2 oktober 2017 nieuws over de telefoonabonnementenclaim. De uitzending begint om 20.30 uur op NPO1. Na de uitzending kan de aflevering hier teruggekeken worden.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 2 oktober 2017

“In 2017 verwachten wij de eerste uitspraken”
De procedures tegen T-mobile, Vodafone en Tele2 verlopen voorspoedig (hieronder vallen ook Ben, Orange en Hollandsnieuwe). In deze zaken verwachten wij nog dit jaar de eerste uitspraken van de rechter. Met KPN, waaronder Telfort en Hi vallen, zijn we samen met de Consumentenbond in gesprek. Wij hebben er vertrouwen in dat we er samen uitkomen. Indien dit niet lukt, starten wij ook tegen KPN een procedure. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 20 juni 2017

'Geld lenen kost geld'
Per 1 januari 2017 moeten reclames voor mobiele telefoons op afbetaling consumenten waarschuwen met de zin 'Geld lenen kost geld'. Daarbij moeten ook de kosten voor het krediet worden vermeld. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 2 januari 2017
Kern van de zaak >Nieuwsarchief

radar_logo
Uitzending van 07/05/2018: