Nieuws

Ook T-Mobile en KPN verliezen zaken om 'gratis telefoon'
Na Vodafone moet ook T-Mobile een klant verborgen kosten terugbetalen, zo stelt een kantonrechter. T-Mobile moet aan de klant een vergoeding van meer dan € 300 betalen voor het verwerken van de prijs van een toestel in het abonnement. In een aantal dagen eerder gepubliceerde uitspraak oordeelde de rechtbank in Gelderland dat ook KPN kosten aan haar klant moet terugbetalen. Dit kwam uit op een bedrag van € 507,55. Met deze uitspraken sluit het net rond telecomaanbieders zich steeds verder. Lees meer over T-Mobile en KPN.

FD, Gepubliceerd op 14 december 2017

In Radar: Vodafone-klant krijgt geld terug

Vodafone heeft besloten de zaak niet voor de rechter te laten komen en betaalt het gehele gevorderde bedrag terug aan de klant. Kijk hier de uitzending van Radar terug.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 3 oktober 2017

Vodafone betaalt telefoonclaim uit

Vodafone heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen voortijdig beëindigd door de volledige vordering te betalen. Vodafone heeft niet alleen de volledige nieuwprijs van de mobiele telefoon betaald, maar ook alle ten onrechte in rekening gebrachte rente, kosten en aflossingen. De betreffende klant krijgt bij elkaar net iets meer dan € 1.000,- voor zijn abonnement vergoed. Dit is in lijn met eerdere uitspraken van de Hoge Raad die bepaalde dat all-in-telefoonabonnementen kredieten zijn. Het aanbieden van een zogenaamde gratis telefoon zonder te vertellen dat er aflossingen, rente en kosten in de maandtermijnen verborgen zitten, is verboden. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 3 oktober 2017

ConsumentenClaim in uitzending Radar
In de uitzending van Radar op maandag 2 oktober 2017 nieuws over de telefoonabonnementenclaim. De uitzending begint om 20.30 uur op NPO1. Na de uitzending kan de aflevering hier teruggekeken worden.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 2 oktober 2017

“In 2017 verwachten wij de eerste uitspraken”
De procedures tegen T-mobile, Vodafone en Tele2 verlopen voorspoedig (hieronder vallen ook Ben, Orange en Hollandsnieuwe). In deze zaken verwachten wij nog dit jaar de eerste uitspraken van de rechter. Met KPN, waaronder Telfort en Hi vallen, zijn we samen met de Consumentenbond in gesprek. Wij hebben er vertrouwen in dat we er samen uitkomen. Indien dit niet lukt, starten wij ook tegen KPN een procedure. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 20 juni 2017

'Geld lenen kost geld'
Per 1 januari 2017 moeten reclames voor mobiele telefoons op afbetaling consumenten waarschuwen met de zin 'Geld lenen kost geld'. Daarbij moeten ook de kosten voor het krediet worden vermeld. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 2 januari 2017

Tele2 spant de kroon
Gisteren heeft ConsumentenClaim Tele2 als derde telecomprovider gedagvaard vanwege misleidende verkoop van all-in-telefoonabonnementen. Eerder werden al procedures gestart tegen T-Mobile en Vodafone. Onder de noemer “abonnement met gratis toestel” verkocht Tele2 in strijd met wet- en regelgeving mobiele telefoonabonnementen die eigenlijk kredieten waren. De provider liet klanten doorgaan met aflossen nadat ze het krediet al volledig hadden afbetaald. Het kwam zelfs voor dat Tele2 het te betalen maandbedrag na aflossing juist verhoogde. ConsumentenClaim eist dat haar klanten de door hen geleden schade volledig vergoed krijgen. Volgens de huidige rechtspraak gaat het om terugbetaling van alle ten onrechte in rekening gebrachte kosten en de aankoopprijs van het toestel. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 29 november 2016

Telefoonclaim hoofdpijn voor telecomsector
Als de rechter besluit dat providers structureel de fout in zijn gegaan, gaat dat de sector miljarden kosten. Stef Smit van ConsumentenClaim meent dat de aanbieders met de nieuwwaarde over de brug moeten komen. "De overwegingen van de Hoge Raad zijn zo geformuleerd dat deze op alle zaken van toepassing zijn."

Telegraaf, gepubliceerd op 23 september 2016

T-Mobile en Vodafone voor de rechter wegens ‘gratis’ mobieltje
Gisteren heeft ConsumentenClaim zowel Vodafone als T-Mobile gedagvaard vanwege het verkopen van misleidende all-in-telefoonabonnementen. In plaats van een gratis of goedkoop toestel werden klanten opgezadeld met een krediet. Bij dit krediet lieten Vodafone en T-Mobile klanten doorbetalen, ook nadat het krediet al geheel was afgelost. ConsumentenClaim eist namens haar klanten dat deze te veel betaalde aflossingen worden terugbetaald. Ook dienen de providers op grond van uitspraken van de Hoge Raad uit 2014 en 2016 de aankoopprijs van het toestel aan klanten terug te betalen. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 31 augustus 2016

Geld terug voor 'gratis' mobieltje bij een all-in abonnement
Woekerrentes en verkapte leningen bij all-in-telefoonabonnementen. De 'gratis' telefoon was toch niet zo gratis. Hoe krijg je jouw te veel betaalde geld terug? Radar geeft weer hoe consumenten hun te veel betaalde kosten terug kunnen vragen. Kijk hier de uitzending terug.

Tros Radar, gepubliceerd op 22 augustus 2016

Rechter bepaalt dat vergoeding mobieltje hoger moet zijn
Uit vier recente uitspraken van de rechtbank Den Haag blijkt dat bij de vergoeding voor een mobiele telefoon moet worden uitgegaan van de nieuwprijs van het toestel. Dat is in meeste gevallen een veel hogere vergoeding dan waar tot nu toe van werd uitgegaan. Telecomproviders moeten schade vergoeden, omdat zij jarenlang illegale abonnementen hebben verkocht met een 'gratis' toestel. Lees meer

AD, gepubliceerd op 12 augustus 2016

Consumentenbond sommeert KPN te stoppen met woekerrentes
De Consumentenbond ondersteunt onze actie tegen KPN en heeft KPN gesommeerd om de tarieven van alle mobiele telefoonabonnementen op zijn website per direct in overeenstemming te brengen met geldende wet- en regelgeving op het gebied van kredietovereenkomsten. ConsumentenClaim en de Consumentenbond hebben de handen ineen geslagen en eisen dat KPN stopt met deze woekeraanbiedingen en ook dat het de maandtarieven voor bestaande klanten in overeenstemming brengt met de wettelijke regels. Als KPN geen gehoor geeft aan de oproep dan volgt een gang naar de rechter.

Consumentenbond, gepubliceerd op 28 juli 2016

KPN berekent woekerrente aan klanten 

Uit onderzoek van ConsumentenClaim blijkt dat KPN woekerrentes in rekening brengt bij de verkoop van all-in telefoonabonnementen met een toestel. Het gaat om rentes die het wettelijk maximum van 14% ruimschoots overschrijden en kunnen oplopen tot boven de 100%. Het in rekening brengen van dergelijke hoge rentes is in strijd met de regels die gelden voor kredieten. ConsumentenClaim heeft op vrijdag 8 juli KPN gesommeerd per direct te stoppen met deze praktijken. KPN heeft op maandag 11 juli het aanbod op haar website aangepast. Desondanks voldoet de telecomprovider nog steeds niet aan alle regels aangezien zij de hoogte van de rente die in rekening wordt gebracht niet vermeldt. Hierdoor kunnen klanten van KPN alle betaalde rente terugvorderen. Op de website van ConsumentenClaim kan de teveel betaalde rente worden berekend en is een gratis brief te downloaden. Lees meer en lees hier het persbericht.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 12 juli 2016

Wanbetalers krijgen ook telefoonkosten terug
Incassobureau Lindorff brengt 500 euro in mindering op de schuld van wanbetalers als zij hun oude smartphone terugsturen. Lees meer

AD, gepubliceerd op 22 juni 2016

Incasso's bij telecomklanten liggen stil
De incasso's bij klanten van grote telecombedrijven liggen stil. ConsumentenClaim merkte dit op nadat zij is gestart met de massaclaim tegen deze providers. Zowel het stopzetten van incasso's als het starten van de massaclaim is een gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad dat een abonnement met ‘gratis’ telefoon een lening vormt. Lees meer

AD, gepubliceerd op 21 mei 2016

5.000 aanmeldingen voor massaclaim tegen Telefoonproviders

Reeds 5.000 mensen hebben zich aangesloten bij de massaclaim tegen telefoonproviders van ConsumentenClaim. Luister meer

NPO Radio 2, gepubliceerd op 6 mei 2016

Telecomsector onder toezicht voor verkoop abonnementen met toestel
Providers voldoen niet aan de wettelijke regels voor de verkoop van abonnementen met een telefoon (wat eigenlijk leningen zijn). De telecomsector probeerde een vrijstelling voor de wettelijke regels te krijgen door middel van een Gedragscode. De minister acht deze onvoldoende, aangezien er nog geen volledige transparantie is over de rente en bijkomende kosten voor de mobiele telefoon. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) treedt binnenkort op om een eind te maken aan de wetsovertredingen. Lees meer 

Telecompaper, gepubliceerd op 14 april 2016 

KPN niet transparant over kosten all-in-abonnement
Zowel de Consumentenbond als ConsumentenClaim valt over het feit dat KPN niet eerlijk is bij het afsluiten van een all-in-telefoonabonnement over de kosten van het toestel. Het is niet duidelijk hoeveel klanten betalen voor het toestel en hoeveel voor het abonnement.

 Telegraaf, gepubliceerd op 21 februari 2016

Telefoonproviders massaal in de fout

Telefoonproviders zoals KPN, Vodafone en T-Mobile hebben jarenlang abonnementen verkocht met een all-in-prijs. De Hoge Raad oordeelt dat klanten kosten terug kunnen krijgen. Lees meer

RTL, gepubliceerd op 15 februari 2016
 
 
 
Kern van de zaak >Persbericht >

radar_logo
Uitzending van 22/08/2016:
0:00 / 0:00