Nieuwsarchief 2015

Geen geheime woekerpolis schikkingen meer
Bij schikkingen in woekerpolis-zaken tekenen klanten niet meer voor geheimhouding. Dit hebben verzekeraars onderling afgesproken na maatschappelijke druk.

FD, gepubliceerd op 6 november 2015

Woekervuur wordt Aegon nader aan de schenen gelegd
De rechtbank Den Haag heeft in een tussenvonnis van 28 oktober 2015 bepaald dat de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Aegon zich gaat toespitsen op de producten Koersplan, Fundplan en Vermogensplan. Dit zijn de meest verkochte producten van Aegon die samen zo’n 70% van alle door Aegon verkochte woekerpolissen uitmaken. De rechtbank heeft aan de vereniging gevraagd om alle contractdocumentatie van deze producten, zoals voorwaarden, folders en brochures in het geding te brengen. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 28 oktober 2015

Leaseproces boekt belangrijk succes in aandelenlease-affaire

De Hoge Raad heeft op 9 oktober 2015 een belangrijke uitspraak gedaan in de aandelenlease-affaire. Hierdoor kan een grote groep gedupeerden alsnog aanspraak maken op volledige schadevergoeding. De kern van de uitspraak is dat gedupeerden de uitkomst van een collectieve procedure mogen afwachten zonder dat hun vordering verjaart. Woekerpolisgedupeerden kunnen mogelijk ook van deze uitspraak profiteren. Lees meer

Leaseproces, gepubliceerd 9 oktober 2015

Wachtlijst voor woekerpolis bij Kifid
Het Kifid heeft de afgelopen maanden honderden klachten over woekerpolissen niet in behandeling genomen. Het instituut wil eerst meer informatie van de verzekeraars over wat de gevolgen zijn van een arrest van het Europees Hof van Justitie uit april. Lees meer

Kifid, gepubliceerd op 30 september 2015

Let op: aanvragen compensatie Aegon kan tot 16 augustus!
Nog geen beroep gedaan op de compensatieregeling 2014 van Aegon? Tot 16 augustus 2015 is het nog mogelijk om de compensatie op de website van Aegon aan te vragen. Naast Koersplan geldt de regeling ook voor een serie vergelijkbare producten van Aegon zoals het Mixplan, Vermogensplan en Fiscaal Voordeelplan. Klik hier om u aan te melden voor de regeling. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 14 augustus 2015

Compensatiegeld Aegon Koersplan blijft op de plank liggen
Uit onderzoek van ConsumentenClaim blijkt dat tot op heden 3 á 4 honderdduizend Koersplan-gedupeerden nog geen beroep hebben gedaan op de compensatieregeling 2014 van Aegon. Hoewel de gemiddelde vergoeding uit hoofde van de regeling maar enkele honderden euro’s bedraagt, raadt ConsumentenClaim gedupeerden aan om dat geld niet te laten liggen. Tot 16 augustus 2015 is het nog mogelijk om de compensatie online aan te vragen. Naast Koersplan geldt de regeling ook voor een serie vergelijkbare producten van Aegon zoals het Mixplan, Vermogensplan en Fiscaal Voordeelplan. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 29 juli 2015

Reaal is nu Vivat
Reaal is definitief overgenomen door de Chinese Anbang en gaat nu verder onder de naam Vivat. Het Chinese bedrijf heeft de verzekeraar overgenomen voor een bedrag van 1 euro en belooft circa 1,4 miljard euro te investeren. Lees meer

Nieuwsuur, gepubliceerd op 27 juli 2015

Boete voor verzekeraars bij niet goed informeren woekerpolisklant
Vanaf 18 juli 2015 kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verzekeraars een boete of een sanctie opleggen wanneer zij hun klanten niet goed informeren over hun woekerpolis en verbeteringsmogelijkheden. Lees meer

Rijksoverheid, gepubliceerd op 20 juli 2015 

Online klachtenloket Kifid
Vanaf 7 juli 2015 kunnen consumenten klachten tegen financiële dienstverleners online indienen via ‘Mijn Kifid’. Klachten worden dan volledig online afgehandeld. Dit kan enkel wanneer blijkt dat de klacht niet direct samen met de financiële dienstverlener opgelost kan worden. Lees meer  

Kifid, gepubliceerd op 7 juli 2015

Vereniging Woekerpolis.nl bij rondetafelgesprek Tweede Kamer
Donderdag 11 juni 2015 was voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl, Ab Flipse, aanwezig bij het rondetafelgesprek over het woekerpolisdossier in de Tweede Kamer. Tijdens het gesprek heeft de vereniging samen met de Consumentenbond haar standpunt weer duidelijk naar voren kunnen brengen.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 11 juni 2015

Rapportage Centraal Planbureau: woekerpolissen gevaar voor toekomst
Op 5 juni 2015 publiceerde het Centraal Planbureau zijn jaarlijkse Risicorapportage Financiële Markten. De onzekerheid over nieuwe woekerpolisclaims en de onduidelijkheid over de hoogte van een toekomstige schadevergoeding hangt als een donkere wolk boven de financiële sector. Lees meer 

Centraal Planbureau, gepubliceerd op 5 juni 2015

AFM dient tuchtklacht in tegen Reaal
De resultaten van Reaal bij het vinden van een oplossing voor gedupeerden van een woekerpolis blijven achter. Daarom heeft de AFM een tuchtklacht ingediend tegen Reaal bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening. Lees meer

AFM, gepubliceerd op 12 mei 2015

Uitspraak Europees Hof opsteker in collectieve procedures
De uitspraak van het Europese hof is een opsteker in de collectieve procedures die ConsumentenClaim namens de Vereniging Woekerpolis.nl voert tegen Nationale-Nederlanden, Aegon en Reaal. Het hof maakt korte metten met het standpunt dat verzekeraars op basis van Europese wetgeving geen informatie aan klanten mochten verstrekken. Verwacht wordt dat er binnen een jaar duidelijkheid komt voor woekerpolisgedupeerden. De rechtbank Rotterdam heeft namelijk in de collectieve procedure tegen Nationale-Nederlanden aangegeven binnen die termijn uitspraak te willen doen. Lees hier het persbericht.

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 29 april 2015 

Deskundigen over uitspraak Europees Hof
Op 29 april velt het Europees een oordeel inzake een woekerpoliszaak tegen Nationale-Nederlanden. Nieuwsuur bracht hier verslag over uit met het commentaar van verschillende deskundigen, waaronder voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl Ab Flipse. Bekijk hier de uitzending terug

Nieuwsuur, gepubliceerd op 23 april 2015 

Tweede Kamer ongeduldig en gefrustreerd over woekerpolisdossier
In het Algemeen Overleg bij de Tweede Kamer over het woekerpolisdossier gaven de Kamerleden hun ongeduld en teleurstelling weer over de ontwikkelingen. Minister Dijsselbloem van Financiën zei echter dat er geen nationale commissie komt, zoals de Consumentenbond voorstelde. Daarbij benadrukte hij dat vanaf 1 juli verzekeraars wettelijk verplicht zijn hun klanten te activeren. Wanneer zij dit niet doen, kan de AFM een boete of dwangsom opleggen. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 15 april 2015

ConsumentenClaim geeft toelichting op ontwikkelingen woekerpolisdossier
Op 15 april 2015 besteedde de Tweede Kamer aandacht aan het woekerpolisdossier in het Algemeen Overleg. ConsumentenClaim en de Vereniging Woekerpolis.nl waren hierbij aanwezig. Directeur ConsumentenClaim, Stef Smit, is blij met de politieke aandacht. Daarnaast geeft hij een toelichting op de aankomende uitspraak van het Europees Hof. Beluister zijn toelichting op BNR Nieuwsradio.  

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 15 april 2015

Politiebond krijgt compensatie voor woekerpolis NN
Nationale-Nederlanden (NN) heeft een groot aantal politieambtenaren met een woekerpolis een hogere compensatie gegeven dan andere klanten met een soortgelijke beleggingsverzekering. Stef Smit, directeur ConsumentenClaim, vindt dit schandalig. Beluister zijn toelichting op BNR Nieuwsradio.

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 15 april 2015

Consumentenbond voor nationale commissie woekerpolis
De Consumentenbond pleit voor een nationale commissie die per verzekeraar een aanvullende compensatie vaststelt voor gedupeerden van woekerpolissen. 
Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 13 april 2015

SP pleit voor beter advies woekerpolis

Woekerpolisgedupeerden moeten beter advies krijgen van een onafhankelijk adviseur over hoe ze van hun polis af kunnen komen. Dat stelt SP-Kamerlid Arnold Merkies. De zogenoemde hersteladviezen zouden niet aan de eisen voldoen. "Als 39 procent van de mensen met een leeglooppolis besluit niets te wijzigen nadat ze door verzekeraars zijn benaderd, zegt dat wel iets over de kwaliteit van de adviezen die ze krijgen", zegt Merkies. Lees meer 

Nu.nl, gepubliceerd op 2 april 2015

Datum uitspraak Europees Hof bekend
De Europese rechters vellen op 29 april 2015 een oordeel inzake een woekerpoliszaak tegen Nationale-Nederlanden. Indien het Hof het advies van advocaat-generaal E. Sharpston opvolgt, heeft dit niet alleen grote gevolgen voor Nationale-Nederlanden, maar ook voor andere verzekeraars. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 27 maart 2015

Reactie Vereniging Woekerpolis.nl op rapport AFM
'Onverschilligheid en boosheid spelen een belangrijke rol bij woekerpolisklanten'. Lees de reactie van de voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl, Ab Flipse, op het rapport van de AFM. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 10 maart 2015

Rapportage AFM nazorg woekerpolissen
Op 9 maart 2015 publiceerde de AFM haar rapportage over de nazorg inzake woekerpolissen. De AFM ziet vooruitgang vergeleken met de situatie van juni 2014. Alleen Reaal blijft achter. De AFM begint nu een procedure tegen Reaal bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening. Ook maakte de minister van Financiën bekend dat vanaf 1 juli verzekeraars wettelijk verplicht zijn hun klanten te activeren. Wanneer zij dit niet doen, kan de AFM een boete of dwangsom opleggen. Lees meer in de Telegraaf en op de website van de Rijksoverheid

Telegraaf, gepubliceerd op 9 maart 2015

Commissie schoffeert gedupeerde woekerpolisbezitters
De Commissie Verzekeraars stelt in haar rapport ‘Nieuw leven voor verzekeraars’ van 5 maart 2015 dat een woekerpolis de eigen verantwoordelijkheid is van gedupeerden: “De burger is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de risico’s van het leven.” Volgens de commissie moeten gedupeerden bovendien “een veer laten” om het woekerpolisprobleem op te lossen. Voor verzekeraars is er de mogelijkheid om claims middels een herverzekering af te dekken. Daarna kan de branche weer verder. Hoe gedupeerde klanten verder moeten, wordt in het rapport niet vermeld. Lees meer

Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 5 maart 2015

Chinese Anbang neemt SNS Reaal over
De Chinese verzekeraar Anbang neemt SNS Reaal over. De twee partijen hebben een overeenkomst gesloten na instemming van minister Jeroen Dijsselbloen van Financiën. Hiermee neemt Anbang ook het risico van het woekerpolisdossier van SNS Reaal over. Voor de klanten verandert er niks. Lees meer

RTL nieuws, gepubliceerd op 16 februari 2015

Zembla onderzoekt 'de voortwoekerpolis'
Op woensdag 4 februari besteedde Zembla de uitzending aan de woekerpolisaffaire. Zembla deed onderzoek naar waarom de woekerpolis voortwoekert. Een lid van de Vereniging Woekerpolis.nl en klant van Consumentenclaim, de heer Tuncer, deed in de uitzending zijn verhaal. 
Kijk de uitzending hier terug.

Zembla, gepubliceerd op 4 februari 2015

Radar besteedt aandacht aan woekerpolis bij het Europees Hof
Op maandag 2 februari besteedde Radar veel aandacht aan de uitspraak van het Europees Hof in een zaak tegen Nationale-Nederlanden. Deze uitspraak wordt binnen enkele maanden verwacht en kan grote gevolgen hebben. Niet alleen voor NN, maar ook voor alle andere verzekeraars. Kijk hier de uitzending terug

Tros Radar, gepubliceerd op 3 februari 2015

Cashen met je woekerpolis. Kan dat?
Onze nieuwe radiocommercial trekt veel aandacht. Editie NL maakte er een item over. Aan het woord komen Stef Smit van ConsumentenClaim en Hanneke de Vries, een woekerpolisgedupeerde die zich onlangs bij ConsumentenClaim heeft aangemeld. Kijk hier de uitzending terug.

Editie NL, gepubliceerd op 23 januari 2015