Nieuws

Meer rechters op NS-Claim gezet
De rechtbank Midden-Nederland heeft de procedure van ConsumentenClaim tegen NS in verband met overvolle treinen doorverwezen naar een meervoudige kamer. Dit betekent dat de zaak vanaf nu wordt behandeld door drie rechters in plaats van één. De rechtbank gaf als verklaring voor de doorverwijzing dat de zaak een grote impact kan hebben voor een grote groep mensen en dat de kantonrechter daar niet alleen over wil beslissen. ConsumentenClaim komt op voor meer dan 10.000 gedupeerde treinreizigers en eist compensatie voor de slechte dienstverlening van NS. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 10 mei 2017

Dijksma onduidelijk in Tweede Kamer 
Verschillende Kamerleden lieten weten dat staatssecretaris Dijksma onduidelijk is geweest over de inzet van treinstellen om de drukte op te kunnen lossen. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 21 februari 2017

60% ontevreden met nieuwe dienstregeling
Circa 60% vindt de nieuwe dienstregeling van NS, die in december 2016 van start ging, een verslechtering. In totaal hebben 152 mensen hun stem uitgebracht. 20% vindt dat de dienstregeling niet veel is veranderd en het overige percentage vindt het een verbetering. Dit blijkt uit een poll van ConsumentenClaim. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 20 februari 2017

Rechtbankprocedure tegen NS gestart
NS is gisteren door ConsumentenClaim gedagvaard vanwege de overvolle treinen in de spits. Treinreizigers krijgen niet de service en het comfort waarvoor zij betalen en moeten volgens de massaclaimorganisatie gecompenseerd worden. Voor de zaak die nu wordt uitgeprocedeerd, werd in november 2016 over een periode van 3 weken gedetailleerd bijgehouden en gedocumenteerd hoe vol de treinen zaten op het Intercitytraject van Utrecht Centraal naar Amsterdam-Zuid. De treinreiziger moest in 45% van de reizen langer dan 15 minuten staan en kon in 20% van de gevallen zelfs niet instappen, omdat de trein overvol zat. Ook deden zich in 1 op de 6 reizen onveilige situaties voor, omdat Intercitytreinen niet zijn voorzien van handgrepen waar reizigers zich onderweg aan kunnen vasthouden.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 26 januari 2017

Beoordeling NS voortaan op basis van zitplaats NS wordt voortaan beoordeeld op de hoogte van de kans dat een reiziger daadwerkelijk kan zitten tijdens de spits. De OV-chipkaart maakt dit mogelijk doordat het objectiever en nauwkeurig data kan meten. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 13 december 2016

Recordaantal klachten NS tijdens nieuwe dienstregeling

Maandag 11 december ging de nieuwe dienstregeling van de NS in waar zo'n 700 meldingen op volgden. De NS spreekt zelf over de drukste ochtendspits op social media. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 12 december 2016

Honderden reizigers sturen klacht aan politici
ConsumentenClaim heeft al honderden reacties van treinreizigers binnen die hun ongenoegen uiten over hun (dagelijkse) treinreis in een mail aan politici. Lees meer

Metro, gepubliceerd op 3 november 2016

Kom in actie: schakel de politiek in

NS is eigendom van de Nederlandse Staat. Dit betekent dat via de politiek druk op NS kan worden uitgeoefend. Stuur daarom uw boodschap eventueel tezamen met foto's, filmpjes of een geluidfragment naar de politici waarvan u vindt dat ze in actie moeten komen.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 31 oktober 2016

NS-personeel in actie op maandag 31 oktober
Machinisten en conducteurs houden komende maandag een werkonderbreking op Amsterdam Centraal Station. Van 17.00 tot 19.00 uur beleggen ze een zogeheten groot werkoverleg, waarin ze praten over hun onvrede over verschillende onderwerpen.

ANWB, gepubliceerd op 28 oktober 2016

Regent klachten over nieuwe dienstregeling NS
11 december a.s. gaat de nieuwe dienstregeling van NS in. Reizigers en reizigersclubs hebben veel kritiek. Lees meer

Telegraaf, gepubliceerd op 18 oktober 2016

Prijzen treinkaartjes gaan omhoog

Doordat spoorbeheerder ProRail van zelfstandig BV naar een publieke organisatie wordt omgevormd, worden de treinkaartjes vele euro's duurder. Lees meer

Telegraaf, gepubliceerd op 4 oktober 2016

Instapzones bij NS
NS doet een proef met instapzones om te zorgen dat reizigers zich beter spreiden over de trein. Alleen moet de trein daar dan wel stoppen. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd 28 september 2016

Ook staan in nieuwe treinen
De nieuwe sprinter is gepresenteerd en het oude materiaal is opgeknapt. Toch hebben duizenden reizigers nog steeds geen zitplaats. Lees meer

AD, gepubliceerd op 15 september 2016

Luxe uit eten van claims NS-vertraging
Doordat een treinreiziger al tijden lang niet meer normaal kon dineren door vertragingen bij de NS besloot hij begin dit jaar dat hij zijn vrouw mee uit eten ging nemen van het geld dat hij ging declareren bij de NS. Het oorspronkelijke plan was om aan het einde van het jaar uit eten te gaan van dat geld, maar de vertragingen liepen zo op dat hij nu al genoeg geld binnen had voor een uitgebreid 7-gangenmenu in het luxe 2-sterrenrestaurant Parkheuvel te Rotterdam. Lees meer

AD, gepubliceerd op 7 juli 2016

Compensatie voor achterblijvende treinreizigers
Treinreizigers die door overvolle treinen achterblijven op het station krijgen geen vergoeding voor hun vertraging. ConsumentenClaim en de Maatschappij voor Beter OV vinden dit onacceptabel. Zij hebben bij staatssecretaris Dijksma een voorstel ingediend waarmee deze reizigers eenvoudig hun vertraging kunnen aantonen en claimen. Dit voorstel is doorgestuurd aan NS, maar deze weigert om het in te voeren. Dit terwijl onafhankelijke deskundigen bevestigen dat de voorgestelde oplossing goed uitvoerbaar is en op korte termijn kan worden ingevoerd. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 juni 2016

NS-Claim gaat door
ConsumentenClaim zet de miljoenenclaim tegen de NS door. Gesprekken over schadevergoeding voor gedupeerden worden binnenkort hervat. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 25 april 2016

Voldoende bewijsmateriaal NS-Claim
ConsumentenClaim heeft in twee weken tijd circa 4.000 foto's aan bewijsmateriaal ontvangen van treinreizigers waarop de overlast die zij dagelijks ervaren is vastgelegd. Lees meer en luister meer.

Metro, gepubliceerd op 4 april 2016

Treinreizigers uit overvolle trein gezet
Op 10 maart 2016 heeft een conducteur van de NS treinreizigers uit een overvolle sprinter bij station Almere Poort gezet. De conducteur gaf aan dat het onverantwoord was om met zoveel mensen door te rijden. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 11 maart 2016

Foto's overvolle treinen stromen binnen

1van

EenVandaag, gepubliceerd op 7 maart 2016

ConsumentenClaim roept hulp treinreizigers in
ConsumentenClaim roept de hulp van treinreizigers in om bewijsmateriaal te verzamelen van overvolle treinen. Treinreizigers worden opgeroepen om de komende twee weken, van 7 t/m 18 maart 2016, foto’s te maken van hun treinrit. Door middel van aanééngesloten reeksen foto’s kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat. Het bewijsmateriaal wordt gebruikt in een mogelijk te starten rechtszaak tegen NS. Het aanleveren van beeldmateriaal kan via Twitter (#nsclaim), de Facebookpagina of de website van ConsumentenClaim.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 7 maart 2016

Nieuwe koers van NS
NS heeft op dinsdag 1 maart 2016 haar nieuwe plannen bekendgemaakt. De nieuwe plannen van de NS krijgen al veel kritiek. ConsumentenClaim geeft commentaar in Nieuwsuur. Lees meer en kijk het terug. 

Nieuwsuur, gepubliceerd op 1 maart 2016

ConsumentenClaim eist compensatie voor overvolle treinen

ConsumentenClaim heeft vandaag namens 8.500 reizigers een claim ingediend bij NS en een ultimatum gesteld. De organisatie eist dat reizigers die hinder ondervinden van overvolle treinen een substantieel deel van hun reiskosten terugbetaald krijgen vanaf september 2015 tot het moment waarop de problemen zijn opgelost. Uit onderzoek van ConsumentenClaim blijkt dat NS al in 2014 wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. NS heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen. Maatregelen die NS wel heeft genomen of waar NS nog mee bezig is, komen te laat. Ook zijn de problemen een gevolg van verwijtbaar handelen van NS in het Fyra-debacle. Hierdoor moesten treinstellen uit de strategische reserve worden ingezet voor de HSL. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 25 februari 2016

Treinreizigers: maatregelen NS maken geen verschil tegen overvolle treinen

Volgens reizigers zitten de treinen nog steeds bomvol. Bijna 70 procent van de bij de NS-Claim aangesloten reizigers merkt niks van de maatregelen die zijn getroffen om de problemen rond de overvolle treinen op te lossen. Lees meer 
Lees hier het rapport met de resultaten.
 
AD, gepubliceerd op 5 februari 2016

NS-Claim nu ook voor werkgevers
Directeur Stef Smit licht de NS-Claim toe op BNR Nieuwsradio en kondigt hierbij aan de NS-Claim ook open te stellen voor werkgevers. Luister het hier terug

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 21 januari 2016

Oude treinen langer in dienst
Nadat ConsumentenClaim de NS heeft gesommeerd om maatregelen te nemen tegen de overvolle treinen, maakte de NS bekend de volgende maatregelen te nemen: Oude treinen blijven langer doorrijden, de verhouding tussen eerste- en tweedeklaszitplaatsen wordt aangepast, onderhoud wordt deels uitgesteld en er worden extra bussen ingezet. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 22 december 2015

Schadeclaim tegen de NS
De NS krijgt tot de kerst om met een voorstel te komen de overvolle treinen aan te pakken. ConsumentenClaim heeft al bijna 8.000 meldingen van gedupeerde reizigers binnengekregen. Directeur Stef Smit licht het toe op Radio EenVandaag. Lees meer

Radio EenVandaag, gepubliceerd op 11 december 2015

Namens 7500 reizigers dient ConsumentenClaim klacht tegen NS in
Duizenden treinreizigers klagen de NS aan. ConsumentenClaim komt voor deze gedupeerden op en sommeert de NS. Lees meer en bekijk hier de toelichting op het NOS Journaal (start min. 3.55).

AD en NOS, gepubliceerd op 10 december 2015

Na een week 6.600 aanmeldingen voor NS-Claim

De klachten over de NS blijven binnenstromen bij ConsumentenClaim. Na een week hebben zich al reeds 6.600 gedupeerden gemeld. Lees meer

Tros Radar, gepubliceerd op 7 december 2015

Ruim 5.000 reizigers melden zich bij NS-Claim
ConsumentenClaim heeft binnen vier dagen ruim 5.000 meldingen gekregen van gedupeerde treinreizigers. Lees meer

Telegraaf, gepubliceerd op 4 december 2015

Duizenden aanmeldingen voor NS-Claim
Binnen een dag zijn er al duizenden reizigers die zich hebben aangemeld bij de NS-Claim voor schadevergoeding wegens de overvolle treinen. Lees meer
Bekijk hier de toelichting op het RTL Nieuws.

RTL Nieuws, gepubliceerd op 30 november 2015

Massaclaim tegen NS

Naar aanleiding van grote aantal klachten over overvolle treinen, heeft ConsumentenClaim besloten een claim neer te leggen bij NS. Lees meer

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 30 november 2015

Te drukke NS-treinen
Deze maand zijn er al 3600 klachten van reizigers binnengekomen over te drukke NS-treinen. Reizigers moeten in veel gevallen een groot deel van hun reis staan. Het probleem wordt naar verwachting nog erger, omdat NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe treinen zijn. Lees meer

AD, gepubliceerd op 30 november 2015

NS over recordaantal klachten overvolle treinen: drukte zal blijven
NS heeft extra treinen besteld, maar die kunnen pas volgend jaar worden ingezet. Woordvoerder NS: 'Staan op korte trajecten hoort erbij in de spits en dat zal niet veranderen.' Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 30 november 2015

NS voorziet tekort aan inzetbare treinen
Bij de NS dreigt in begin 2016 een tekort aan inzetbare treinen. Bij reizigersorganisaties en de NS zelf regent het al klachten over overvolle treinen. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 26 september 2015
AANMELDEN >
In onderstaande video wordt uitgelegd waarom er meer rechter op de NS-Claim zijn gezet.