Nieuws

Oud Volkswagentopman wist van dieselgate
Het openbaar ministerie in Duitsland zet het strafrechtelijk onderzoek tegen oud-VW-topman Martin Winterkorn door. Volgens het OM was Winterkorn al veel eerder op de hoogte van de sjoemelsoftware. Het aantal verdachten is in de zaak inmiddels opgelopen tot 37. Het gaat met name om managers en technici. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 27 januari 2017

Europese Commissie al jaren bekend met dieselgate
Uit gelekte e-mails blijkt dat de Europese Commissie in 2012 al op de hoogte was van het gesjoemel met diesels. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 20 oktober 2016

Volkswagen-directeur sinds juli 2015 op de hoogte 
Uit interne documenten blijkt dat directeur Winterkorn al sinds juli 2015 op de hoogte was van het gesjoemel met dieselsoftware. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 26 september 2016

Volkswagen zet € 2,2 miljard extra opzij voor dieselgate
Volkswagen heeft opnieuw extra geld gereserveerd om de gevolgen van het dieselschandaal mee te betalen. Er gaat nog eens € 2,2 miljard in de pot.

Financieel Dagblad, gepubliceerd op 20 juli 2016

Volkswagen-top hield gesjoemel jarenlang stil
De Volkswagen-top was al jaren op de hoogte van de sjoemelsoftware in verschillende Volkswagens, maar hield bewijsmateriaal bewust achter. Lees meer

NRC, gepubliceerd op 19 juli 2016

Sjoemelsoftware kost Volkswagen al ruim 15 miljard dollar In de Verenigde Staten moet Volkswagen al in totaal ruim 15 miljard dollar betalen aan compensatie voor gedupeerde Volkswageneigenaren. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 28 juni 2016

Breed onderzoek naar bestuur Volkswagen
Volgens Bafin, de Duitse financiële waakhond, was het hele bestuur van Volkswagen op de hoogte over de gevolgen van het dieselschandaal voordat op 22 september naar buiten werd getreden. Daarbij hebben zij niet tijdig openheid van zaken gegeven. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 21 juni 2016

Onderzoek naar gesjoemel door andere fabrikanten

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat achterhalen of naast Volkswagen ook andere fabrikanten hebben gesjoemeld met dieselmotoren. Lees meer

EenVandaag, gepubliceerd op 11 mei 2016

Volkswagen nu ook door dieselgate in de rode cijfers
Door het gesjoemel met de dieselmotoren raakt Volkswagen nu zelf ook in de finnaciële problemen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 28 april 2016

Extra tijd voor Volkswagen in VS
In de VS krijgt Volkswagen ruim een maand extra de tijd om een voorstel op tafel te leggen met een oplossing voor het sjoemelen met de software van dieselmotoren. Lees meer

Aftersales, gepubliceerd op 25 maart 2016

Duitse beurswaakhond doet onderzoek naar Volkswagen
De Duitse beurswaakhond Bafin doet momenteel onderzoek naar overtredingen van Volkswagen. Zo had het bestuur beleggers direct moeten informeren over de sjoemelsoftware-affaire. Naar verwachtingen zal het onderzoek van Bafin nog enkele maanden in beslag nemen. Lees meer

Reuters, gepubliceerd op 18 januari 2016

Volkswagen in Duitsland voor de rechter

66 institutionele beleggers zijn voornemers om Volkswagen in Duitsland voor de rechter te slepen. Dit doen zij om compensatie af te dwingen voor de verliezen op hun investeringen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 18 januari 2016

Eind januari 2016 herstelactie Volkswagen
Dieselauto’s die sjoemelsoftware bevatten, kunnen vanaf eind januari 2016 teruggehaald worden. Het gaat uitsluitend om Europese dieselauto's met een TDI-motor. 

FD, gepubliceerd op 17 december 2015

ConsumentenClaim sommeert Volkswagen
In november heeft ConsumentenClaim Volkswagen gesommeerd. Hierin heeft zij Volkswagen uitgenodigd om in overleg en onderhandeling te treden over een compensatieregeling voor gedupeerde beleggers. Wij wachten momenteel de reactie af.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 26 november 2015 

Claims Volkswagen door heel Europa
Directeur ConsumentenClaim geeft een update en toelichting over de Dieselclaim. Lees en luister meer

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 9 november 2015 

Dieselclaim voor gedupeerde VW-beleggers
ConsumentenClaim start voor gedupeerde Volkswagen-beleggers de Dieselclaim. Volkswagen heeft beleggers niet tijdig geïnformeerd over de fraude met haar dieselmotoren. Na de bekendwording van de softwaremanipulaties verloor Volkswagen een aanzienlijk deel van haar beurswaarde. Hierdoor leden beleggers schade. Beleggers met aandelen Volkswagen, Porsche en/of Audi kunnen op basis van no cure no pay meedoen met de claim. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 29 september 2015

Bosch waarschuwde Volkswagen al in 2007 voor manipulatie software
Volkswagen blijkt al jaren op de hoogte te zijn van de manipulatie van uitstoottesten. Het autobedrijf werd acht jaar geleden al gewaarschuwd voor de manipulatie met software. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 27 september 2015

Fraude met Volkswagen-diesels ook in Europa
Volgens de Duitse minister van transport heeft Volkswagen ook in Europa uitstootcijfers gemanipuleerd. Volkswagen gaat de verantwoordelijken in de affaire aanwijzen. Lees meer

Trouw, gepubliceerd op 24 september 2015

Volkswagen zet 6,5 miljard opzij om fraude
De berichtgeving over grootschalige manipulatie van testmetingen heeft ervoor gezorgd dat het aandeel Volkswagen flink is ingestort. In twee dagen tijd ontstaat er een koersdaling van 37 procent. Dit komt neer op circa € 27 miljard waardevermindering voor Volkswagen. De Duitse autobouwer geeft toe te hebben gesjoemeld met de systemen van dieselauto’s. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 22 september 2015

Mogelijk miljardenboete Volkswagen vanwege dieselgate
Volkswagen hangt een boete boven het hoofd van bijna 18 miljard dollar (bijna 16 miljard euro). Dat meldt de Amerikaanse milieuwaakhond EPA op 18 september 2015. Volgens de EPA heeft Volkswagen de software in een aantal dieselmodellen aangepast, waardoor testmetingen konden worden gemanipuleerd. De schadelijke uitstoot van de auto’s met deze software komt daardoor tot 40 keer hoger uit dan op de rollerbank wordt gemeten. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 18 september 2015